„Szülő-suli”

Szülő-suli program

Az EFOP-3.11.1-17 pályázat keretében 2018-tól kerül bevezetésre.

„Szülő-Suli” – tanulók iskolai előmenetelének javítása és a korai lemorzsolódás visszaszorítása az iskola-család együttműködésére alapozott egyéni fejlesztésen keresztül.

A projekt célja:

A végzettség nélküli iskolaelhagyást csökkentő és az élethosszig tartó tanulást támogató intézkedések megvalósítása a korai iskolaelhagyással veszélyeztetett tanulók és családjai körében az intézmények komplex programjain keresztül.

Olyan programok szervezésére kerül sor, melyek innovatív pedagógiai eszköz- és hatásrendszerükkel, személyközpontú, egyéni fejlesztésen és az iskola-család együttműködés fejlesztésén alapuló tevékenységeikkel képesek megszólítani azokat a jellemzően hátrányos helyzetű fiatalokat és családjaikat, akik a leginkább veszélyeztetettek a korai iskolaelhagyással.

Célcsoport:

  • A támogatásban részesített köznevelési intézmények a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 4.§ 37. pont szerinti lemorzsolódással veszélyeztetett tanulói, azok szülei, nagyszülei, vagy egy háztartásban élő hozzátartozói

  • a támogatásban részesített köznevelési intézmények vezetői, pedagógusai, és a pedagógiai munkát segítő munkatársai

  • inaktív pedagógusok, pedagógusjelöltek.

A projekt szakmai megvalósítása

  1. A korai iskolaelhagyással veszélyeztetett tanulók egyéni szükségleteikből kiinduló fejlesztés megvalósítása egyéni fejlesztési terv mentén, előrehaladási napló vezetésével a) korai iskolaelhagyás csökkentését célzó intervenciós módszertan kidolgozása, a helyi sajátosságoknak megfelelő alkalmazása b) egyéni és kiscsoportban történő differenciált fejlesztése

  2. Az egyéni fejlesztést támogató iskola-család együttműködés javítását célzó tevékenységek

  3. a) az iskola-család együttműködés helyi tartalmának és eljárásainak kidolgozása

  4. b) a bevont családokat célzó képzési programok (ún. „Szülő Suli programok), előadások, tanfolyamok és műhelyfoglalkozások kidolgozása, és megvalósítása (szülői, nagyszülői csoportoknak, szülő-gyermek csoportoknak) az alábbi tématerületeken: tanulás tanulásának elsajátítása és támogatása; alapkompetenciák képesség-fejlesztése; egészségtudatosság, betegségek megelőzése; az oktatásba való visszatérés vagy belépés elősegítése.

  5. Eredményesség- és hatékonyság-mérés, értékelés eljárásának kialakítása és intézményi szintű megvalósítása

A megvalósítás részterületei

– Egyéni tanulási utakat támogató módszerek kialakítása és alkalmazása

(egyéni fejlesztési tervek kialakítása, megvalósítása, egyéni teljesítmények értékelése, előrehaladás nyomon követése);

 – Egyéni szintnek megfelelő fejlesztés a különböző kompetenciaterületeken: matematika, logika; szövegértés, szövegalkotás, kommunikáció; az önálló tanulás készségének, technikáinak kialakítása, fejlesztése, tanulási motiváció erősítése; digitális kompetencia; szociális kompetencia; idegen nyelvi készségek; tanuláshoz, az életvezetéshez, az önismerethez szükséges alapkompetenciák – egyéni fejlesztés helyi innovatív módszertanainak kidolgozása és terjesztése

 – „Szülő-Suli” programok: a szülők, nagyszülők számára elérhető, a gyermekek tanulmányi előrehaladását és a korai iskolaelhagyás visszaszorítását támogató, a tanulás tanulásának, a tantárgyi követelmények ismeretének, a tudományos magyarázatok értelmezési képességének, az egészségtudatosság és betegségmegelőzés alapinformációinak elsajátítását célzó programok kidolgozása és megvalósítása az egyéni fejlesztés sikeressége érdekében.

 – az egyéni fejlesztést és az előrehaladást segítő családi környezet támogatását szolgáló, nyugdíjas pedagógusokat és pedagógus-jelölteket is integráló intézményi kapacitásbővítés, illetve kapcsolódó módszertani képzés; A projekt révén esélyt teremtünk, hogy a tanulók pozitív életvezetési lehetőséghez jussanak, sikeresebben találják meg helyüket a munkaerő piacon, támogatjuk szüleiket az egész életen át való sikeres tanulásban, példamutatásban.

Mérföldkövek:

Időintervallum: I.  2017.11.01-2018.04.30.  Fejlesztési tervek; II. 2018.05.01-2018.10.31. Felkészülési szakasz – képzések, programkidolgozás; III. 2018.11.01-2019.06.30; IV. 2019.07.01–2020.10.31.