Energiatudatos Iskola

Energiahatékony Iskola cím

2022-re elnyert Energiahatékony címünk ünnepélyes átadására 2023. május 4-én került sor a Parlamentben. Szokoli Attiláné Réti Mária és Niku Vasziliszné vette át intézményünk képviseletében.

2021-ben ismét pályázatot nyújtottunk be, elnyertük az Energiahatékony iskola címet. A díjátadó gálára 2021. október 27-én került sor a Parlamentben.

2020-ban csatlakoztunk a Virtuális Erőmű programhoz, és elnyertük a címet.

Sajnos, a COVID-19 miatt elmaradt az ünnepélyes díjkiosztó, ezért postán kaptuk meg a tanúsítványt.

PROJEKTISMERTETŐ:

Pedagógiai programunkban meghatároztuk céljainkat és feladatainkat, melyeket a fenntarthatóság érdekében fontosnak tartunk.

„Kiemelt feladata iskolánknak a megfelelő élményekre és tapasztalatokra építő, azaz tevékenységorientált környezeti és fenntarthatóságra nevelés. Iskolánkban átgondoltan és

intézményesítetten, rendszerszerűen foglalkozunk a környezettudatosság, a fenntartható fogyasztás és fejlődés pedagógiájának gyakorlati megvalósításával, a környezeti, és egészségneveléssel.

Rendszeresen működő öko-tevékenységeink: szelektív hulladékgyűjtés, tantermek szépítése, növények gondozása, a zöld sarok fenntartása, öko-faliújság megújítása. Alsó tagozaton az egész tanévet kitöltő Év környezetvédő osztálya címért rendszeres feladataik vannak a gyerekeknek.

Tavasszal és ősszel bejárják osztályaink kerékpárral a környéket, megfigyelve a természeti és épített környezet változásait, jellemzőit. Az állat-és növényvilág védelmét, ritka és védett fajok megismerését is szolgálják a tanulmányi kirándulások, ahol a természetes élőhelyükön ismerkedhetnek meg tanulóink velük.

Diákjaink közelről ismerik a megújuló energia lényegét: iskolánk napelemes rendszerrel felszerelt, a legközelebbi szélerőmű pedig Kulcsban található, mely gyakori célja a kerékpártúráknak.

Szeptember végén és áprilisban megszervezzük a papírgyűjtést, egész tanévben gyűlnek a műanyagkupakok, hogy a környezettudatosság mellett segítsenek valakinek.

A testnevelés órákat lehetőség szerint a szabad levegőn tartjuk, tanulóink egészségét az iskolagyümölcs és iskolatej programon kívül számtalan sportolási alkalom szolgálja.”

Pedagógiai alapelveink :

„Fontosnak tartjuk, hogy a tanulókat a fenntartható fejlődés útján indítsuk el, és kialakítsuk bennük a felelősségérzetet környezetük iránt.”

 

AZ ISKOLA KÖRNYEZETNEVELÉSI ELVEI

A környezettudatosságra nevelés célja:

Legfontosabb és legsürgetőbb feladata a szemlélet és magatartásformálás, előtérbe helyezve azokat a súlyos problémákat, amelyeket éppen az emberi civilizáció idézett elő. Legfőbb cél a tanulók felelősségérzetét kialakítani a természettel szemben, valamint olyan felelős, döntésképes állampolgárok nevelése, akik döntéseik során össze tudják és akarják egyeztetni a civilizációs fejlődés és a bioszféra pillanatnyi és hosszú távú érdekeit.

A környezeti nevelés átfogó célja, hogy elősegítse a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének kialakulását annak érdekében, hogy a felnövekvő nemzedék képes legyen hozzájárulni a fenntartható fejlődéshez, környezettudatos polgárrá váljon és kialakuljon természettudományos szemlélete.

A KÖRNYEZETI NEVELÉS SZÍNTEREI ISKOLÁNKBAN

Hagyományos tanórai keretekben:

– Környezettudatos gondolkodásmód kialakítása, folyamatosan az adott tananyaghoz kapcsolódva.

– Tanórán az adott tananyaghoz kapcsolódóan a szélesebb látószög kialakítása érdekében az internet bevonása, interaktív tábla használata.

– Könyvtári kutatómunka.

– „Zöldsarok” megvalósítása, növénygondozás, környezettel kapcsolatos könyvek ajánlása.

– Szelektív hulladékgyűjtő szigetek kialakítása a tantermekben is.

 

Nem hagyományos tanórai keretben:

– erdei iskola- szaktábor – terepmunka

– tanulmányi séta

– osztályban növénygondozás

– múzeumpedagógiai foglalkozás

– állatkerti foglalkozás

– tanulmányi kirándulás

– iskolakert létesítése, gondozása

– Múzeumlátogatás (Természettudományi Múzeum; Planetárium; Csodák Palotája; Nemzeti Parkok; Vadaspark; Arborétum; Meteorológiai Állomás; Mezőgazdasági Múzeum)

– környezetvédelem jeles napjainak megünneplése: Madarak és fák, Föld, Víz,

Környezetvédelmi világnap, témanap, témahét, természetvédelmi terület felkeresése.

Jövőképünk:

– A testi-lelki egészség megőrzése.

– A természeti értékek megőrzése.

– A tanulók ismerjék meg szűkebb környezetüket.

– Legyenek a környezettudatos életvitel hiteles terjesztői.

– Erősítésre kerüljenek a tantárgyközi kapcsolatokat, hogy a tanulók egységben lássák az egy témához tartozó ismereteket.

– A pedagógusok, a felnőtt dolgozók és a szülők személyes példájukkal legyenek a környezettudatos életvitel hiteles szereplői.

– Az élő és élettelen környezet megismerése, összefüggések felfedezése.

– Közvetlen környezetünk megfigyelése, következtetések levonása, ok-okozati összefüggések megbeszélése.

– Energiatakarékosság az iskolában és otthon.

– Jövőképformáláshoz: elemgyűjtés, Sulizsák, papírgyűjtés.

– Hulladék újrahasznosítása – ismeretterjesztő filmek, internet adta lehetőségek kiaknázása.

– Kiemelt feladat a levegő, talaj, víz szennyezésének csökkentése, vegyszermentes gazdálkodással való megismertetés.

– Megújuló energiaforrások elterjedésének fontossága a környezetvédelem szempontjából.

– Az újrahasznosítás lehetőségének felismerése.

 

Módszerek:

A környezeti nevelés szempontjából is jelentősége van az élményalapú, tevékenységalapú módszerek minél sokoldalúbb alkalmazásának.

A módszerek kiválasztásánál figyelembe kell venni:

– személyes megtapasztaláson alapuljanak

– az életkori sajátosságokat

– minél több tanuló kerüljön bevonásra

– lehetőség szerint legyenek tevékenységek a természetben, a szabadban

– játékosság, élményközpontúság jellemezze

2021-ben elnyertük az ÖRÖKÖS ÖKOISKOLA címet, ennek szellemében kiemelten képviseljük:

– a fenntarthatóság törekvéseit

– a környezetbarát, egészséges életvitel értékeit

– szorgalmazzuk a természetjárást

– kapcsolatokra törekszünk a Tájvédelmi Körzetekkel

– civil szervezetekkel

– tanulmányi kirándulásokat szervezünk

– a növények rendszeres és szakszerű gondozását vállaljuk

– szelektíven gyűjtjük a hulladékot

– a különböző tantárgyak tananyagaiban a környezetvédelem, fenntarthatóság témájában kapcsolódási pontokat keresünk

– szerepet vállalunk a környezetbarát közlekedésben (aki teheti, kerékpárral járjon)

– a DÖK-ben környezetvédők csoportja szerveződését szorgalmazzuk, melynek célja tanárok irányításával kiemelt figyelmet fordítani az iskolai környezetvédelemre

– az iskola dekorációja, a faliújságok is tükrözik az ÖKOISKOLA gondolatait, a feladatok megvalósításait.