Küldetésünk

„Szeretet, jóság, természetes finomság” [1]

          AZ ISKOLA ARCULATA (részlet pedagógiai programunkból)

„Az érték bennünk van” 
(Dr. Czeizel Endre)

Iváncsa településen a XIX. század elejétől működik iskola[2], mely a 1997/98-as tanévtől viseli Dr. Fejérpataky László nevét, akinek életútja példaként szolgálhat mindnyájunk számára.

Legfontosabb feladatunknak tekintjük, hogy barátságos, családias, elfogadó, befogadó iskolai környezetben hozzájáruljunk a gyermekek egészséges személyiségfejlődéséhez, használható, versenyképes tudásához. Célunk, hogy nyitott, érdeklődő, kiegyensúlyozott lelkű, tudásra fogékony gyermekeket neveljünk.

Valljuk, hogy minden gyermekben szunnyad tehetség, értékeik meglelése, továbbfejlesztése a mi feladatunk.

Küldetésnyilatkozatunk:

Már első osztálytól fokozatosan bevezetjük az idegen nyelvvel való ismerkedést (játékos angol). Ezzel lehetőséget adunk tanítványaink számára, hogy minél korábban ismerkedjenek meg az idegen nyelvek alapjaival.

Célunk a tanulók nyelvi kommunikatív kompetenciájának megalapozása. Fontos célunknak tekintjük még, hogy fejlesszük a diákok szókincsét, felkeltsük érdeklődésüket a nyelvtanulás, és a más nyelvet beszélő emberek kultúrája iránt. A felső tagozaton nívócsoportos felosztás szerint zajlik felzárkóztató és emelt szintű angol nyelvoktatás. Célunk, hogy minél több tanulónk eljusson az alapfokú, államilag elismert nyelvvizsga megszerzéséig általános iskolai tanulmányai végére.

A tanulók életkori sajátosságaiknak és fejlettségi szintjüknek megfelelő érdekes, értelmes és kihívást jelentő tevékenységekben vesznek részt.

Kiemelt figyelmet fordítunk a természettudományos tantárgyak oktatására. Már alsó tagozaton a  környezetismeret tantárgy témakörei köré fűzzük a tevékenységformák, nevelési feladatok jelentős részét, mely 5-6. évfolyamon a természetismeret, majd a 7. és 8. évfolyamon a kémia és fizika, valamint a biológia tananyagának tevékenységközpontú megismerésével egészül ki.  A 2018/19-es tanévtől részt veszünk az EFOP-3.3.6-17. pályázatban, mely az Óbudai Egyetem szervezésében „Természetudományos élménypedagógiai programkínálat és természettudományos élményközpontok fejlesztése” címen tapasztalati úton szerzett ismeretek megszerzésére irányul. A felső tagozatosok több alkalommal részt vettek a Székesfehérvári Titkok Házában szervezett rendhagyó természettudományos foglalkozásokon.

Az ÖKO-szemlélet áthatja mindennapjainkat, tantárgyközi koncentráció keretében nemcsak a természettudományos ismeretek közvetítése során alkalmazzuk. Csatlakozunk akciókhoz, együttműködésre szólítjuk fel partnereinket, különösen a családi környezet csatlakozására számítunk. Az ökoiskolai címünket 2016-ban megújítottuk, a fenntartható fejlődés mellett elkötelezettek vagyunk. Részt veszünk a Világ Legnagyobb Tanóráján, a Fenntarthatósági Témahéten, szelektíven gyűjtjük a szemetet, a településsel együtt a Te szedd! akció részesei vagyunk.  Folyamatossá kívánjuk tenni a környezetvédelemmel, környezettudatos magatartással jellemezhető nevelés-oktatási alkalmakat. Célunk, hogy természetes módon épüljön be a napi gyakorlatba ez a szemlélet felnőtteknél és gyermekeknél egyaránt. A családok összefogásával évek óta sikeres az ősz és tavaszi papírgyűjtés, melyhez a Sulizsák program is csatlakozott.

Az informatika alkalmazása minden területen része életünknek, tantárgyi oktatása mellett egyre inkább alkalmazzuk a különböző formális ismeretek kiegészítésére, a tanulási technikák fejlesztésére. 12 interaktív tábla segíti az osztálytermi foglalkozásokat (6 alsó tagozaton és 6 felső tagozaton). A könyvtárban lévő gépek a délutáni órákban tanulóink rendelkezésére állnak. Felső tagozaton több feladat kötődik a világhálón elérhető tartalmakhoz, köztük zajló válogatást, tudatos alkalmazás fogásaira megtanítjuk tanítványainkat. 2017-ben a Sulihálóhoz csatlakoztunk, 2018-tól megvalósult az épület szélessávú teljes lefedettsége, 2022-től az üvegszálas technológia lehetővé teszi a tanórák világ felé nyitását. A digitális átállás elkezdődött iskolánkban: 2017. szeptemberétől mi már bevezettük az E-naplót. Az EFOP-3.2.4. pályázat keretében megújult a pedagógusok eszköz-ellátottsága, a digitális technológiák alkalmazásához tudásukat további képzéseken gyarapították, módszertani eszköztáruk folyamatosan bővül. 65 tanulói tablet is rendelkezésre áll, melyek már a mindennapi gyakorlat részei.  Csatlakoztunk az EFOP-3.1.2-16. pályázathoz, a Komplex Alapprogram megismerésével szélesítettük ismereteinket, a gyakorlatban alkalmazzuk annak elemeit.

 

 

testnevelés, mindennapos testedzés kiszélesítése érdekében nagyobb teret kap az egyesületi, diáksport tevékenység. Fontos az úszás megszerettetésén túl a különböző sportágak köré szerveződött közösségi programok biztosítása. Szakköreink nemcsak a szabadidő hasznos eltöltését szolgálják, célunk az életmódba építeni a test, a szellem és a lélek edzettségét. 2015-től vezettük be a sport orientáció választhatóságát már első évfolyamtól, melyet a későbbiekben emelt szintű testnevelésben részesülő csoportokká fejlesztünk. A sportágválasztás egy tanévre szól, tehetséges diákjaink szép eredményeket értek el röplabda, úszás, atlétika, foci és torna, valamint floorball sportágakban. 2017-ben Tehetségpontként regisztráltunk, 2019-ben a Akkreditált Kiváló Tehetségpont címet nyertük el. A kistérségben a sport központi szerepet tölt be Iváncsán, ehhez kapcsolódva céloztuk meg a köznevelési sportiskola státuszt, melyet 2023. szeptemberétől 1. és 5. évfolyamon – felmenő rendszerben – bevezethetünk.

Integrált nevelés-oktatásban részesülnek intézményünkben sajátos nevelési igényű tanulók (mozgásszervi fogyatékos, érzékszervi fogyatékos, értelmi fogyatékos, beszédfogyatékos, halmozottan fogyatékos, autizmus spektrumzavar, egyéb pszichés fejlődés zavarral küzdők) Az SNI és BTM gyermekeket a többi gyermekkel együtt neveljük-oktatjuk a mindennapokban, fejlesztőpedagógus, gyógypedagógus rendszeres segítségével. Előrelépés történt a nem fejlesztő tanórákon való bevonás terén, de ebben még keressük a megoldás útjait. Az EFOP-3.3.5. pályázat keretében a korábbi Erzsébet táborokat felváltották a tanév végén szervezett ingyenes élményhetek, melyek a Csodaszarvas iskolai közösségi program elnevezéssel folytatódott, ezzel több éven át a szünidőt színesítette diákjaink számára.

A közösségi létforma, a közös intézményi gyökerek, valamint a nevelési-oktatási célok eredményes megvalósítása érdekében folyamatos konzultációt folytatunk a Mesepalota Műészeti Óvoda és Minibölcsőde pedagógusaival. 

Pedagógiai módszertani fejlődésünk érdekében a térségi iskolákkal együttműködünk, részt veszünk a tapasztalatcseréken, továbbképzéseken. A pályázatokban rejlő továbbképzési lehetőségeket kihasználjuk, időt és energiát fordítunk az egymástól való tanulásra, melynek érdekében szorgalmazzuk az óralátogatásokat a kollégák között. 2017-2019 között megvalósult az EFOP 3.3.7. számú „Informális és nem formális tanulási lehetőségek kialakítása a köznevelési intézményekben” című pályázat, mely a pedagógusok módszertani eszköztárának fejlesztését szolgálta, a diákok számára sok érdekes programot, új eszközöket jelentett. 2018-2020. között zajlott az EFOP-3.11.1. pályázat „Szülő-Suli”-tanulók iskolai előmenetelének javítása és a korai lemorzsolódás visszaszorítása az iskola-család együttműködésére alapozott egyéni fejlesztésen keresztül címmel az iskola és családok kapcsolatának erősítését szolgálja.

Fontos szerepet szánunk a magyar néphagyományok ápolásának. Célunk-szülőföldünk és népi kultúránk megismertetése, megszerettetése, a szülőföldhöz kötődés erősítése. Alsó tagozaton a magyar nyelv és irodalom tantárgyba építjük a naptári évet követve a hagyományok, jeles napok, ünnepek, népi játékok megismertetését, ezzel is segítve a diákok anyanyelvi fejlődését, anyanyelvünk sokszínűségének fennmaradását. Jó kapcsolatot ápolunk a Helytörténeti gyűjteménnyel, ahova tavasszal és ősszel ellátogatnak osztályaink, a felsősök részt vesznek a „Felnevelő tájunk” című vetélkedőn tavasszal.

A művészeti tevékenységek támogatása fontos számunkra. Ehhez kívánjuk kapcsolni a szabadidős tevékenységekbe beépített festészetet, kerámiakészítést.

 

Mindannyian egyedi lények vagyunk, (…) s kivételes adottságokkal rendelkezünk, amelyek valódi tehetséggé válhatnak életünk során.

 

További pályázataink voltak:

NTP-ATP-19-0029 számú pályázat A magyar anyanyelvi, valamint a Magyarországon élő nemzetiségek anyanyelvi
identitás megőrzését célzó tehetségprogramok támogatása – „Nyelvében él…” címmel anyanyelvi tehetségműhely működésére 2020.

NTP-MŰV-19-0138 számú pályázat A hazai és a határon túli művészeti tehetséggondozó programok támogatása – „Iváncsa Craft-Art” címmel művészeti tehetségműhely működésére 2020.

 

 

[1]< http://oszkdk.oszk.hu/storage/00/00/08/81/dd/1/197_061_Gulyas.pdf>

Hóman Bálint: Dr. Fejérpataky László méltatása

[2]<http://fejer.archivportal.hu/id-27-alapfoku_iskolak.html>