Szülő-suli program
Az EFOP-3.11.1-17 pályázat keretében 2018-tól kerül bevezetésre.
„Szülő-Suli” – tanulók iskolai előmenetelének javítása és a korai lemorzsolódás visszaszorítása az iskola-család együttműködésére alapozott egyéni fejlesztésen keresztül.
A projekt célja:
A végzettség nélküli iskolaelhagyást csökkentő és az élethosszig tartó tanulást támogató intézkedések megvalósítása a korai iskolaelhagyással veszélyeztetett tanulók és családjai körében az intézmények komplex programjain keresztül.
Olyan programok szervezésére kerül sor, melyek innovatív pedagógiai eszköz- és hatásrendszerükkel, személyközpontú, egyéni fejlesztésen és az iskola-család együttműködés fejlesztésén alapuló tevékenységeikkel képesek megszólítani azokat a jellemzően hátrányos helyzetű fiatalokat és családjaikat, akik a leginkább veszélyeztetettek a korai iskolaelhagyással.
Célcsoport:
A támogatásban részesített köznevelési intézmények a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 4.§ 37. pont szerinti lemorzsolódással veszélyeztetett tanulói, azok szülei, nagyszülei, vagy egy háztartásban élő hozzátartozói
a támogatásban részesített köznevelési intézmények vezetői, pedagógusai, és a pedagógiai munkát segítő munkatársai
inaktív pedagógusok, pedagógusjelöltek.
A projekt szakmai megvalósítása
A korai iskolaelhagyással veszélyeztetett tanulók egyéni szükségleteikből kiinduló fejlesztés megvalósítása egyéni fejlesztési terv mentén, előrehaladási napló vezetésével a) korai iskolaelhagyás csökkentését célzó intervenciós módszertan kidolgozása, a helyi sajátosságoknak megfelelő alkalmazása b) egyéni és kiscsoportban történő differenciált fejlesztése
Az egyéni fejlesztést támogató iskola-család együttműködés javítását célzó tevékenységek
a) az iskola-család együttműködés helyi tartalmának és eljárásainak kidolgozása
b) a bevont családokat célzó képzési programok (ún. „Szülő Suli programok), előadások, tanfolyamok és műhelyfoglalkozások kidolgozása, és megvalósítása (szülői, nagyszülői csoportoknak, szülő-gyermek csoportoknak) az alábbi tématerületeken: tanulás tanulásának elsajátítása és támogatása; alapkompetenciák képesség-fejlesztése; egészségtudatosság, betegségek megelőzése; az oktatásba való visszatérés vagy belépés elősegítése.
Eredményesség- és hatékonyság-mérés, értékelés eljárásának kialakítása és intézményi szintű megvalósítása
A megvalósítás részterületei
– Egyéni tanulási utakat támogató módszerek kialakítása és alkalmazása
(egyéni fejlesztési tervek kialakítása, megvalósítása, egyéni teljesítmények értékelése, előrehaladás nyomon követése);
– Egyéni szintnek megfelelő fejlesztés a különböző kompetenciaterületeken: matematika, logika; szövegértés, szövegalkotás, kommunikáció; az önálló tanulás készségének, technikáinak kialakítása, fejlesztése, tanulási motiváció erősítése; digitális kompetencia; szociális kompetencia; idegen nyelvi készségek; tanuláshoz, az életvezetéshez, az önismerethez szükséges alapkompetenciák – egyéni fejlesztés helyi innovatív módszertanainak kidolgozása és terjesztése
– „Szülő-Suli” programok: a szülők, nagyszülők számára elérhető, a gyermekek tanulmányi előrehaladását és a korai iskolaelhagyás visszaszorítását támogató, a tanulás tanulásának, a tantárgyi követelmények ismeretének, a tudományos magyarázatok értelmezési képességének, az egészségtudatosság és betegségmegelőzés alapinformációinak elsajátítását célzó programok kidolgozása és megvalósítása az egyéni fejlesztés sikeressége érdekében.
– az egyéni fejlesztést és az előrehaladást segítő családi környezet támogatását szolgáló, nyugdíjas pedagógusokat és pedagógus-jelölteket is integráló intézményi kapacitásbővítés, illetve kapcsolódó módszertani képzés; A projekt révén esélyt teremtünk, hogy a tanulók pozitív életvezetési lehetőséghez jussanak, sikeresebben találják meg helyüket a munkaerő piacon, támogatjuk szüleiket az egész életen át való sikeres tanulásban, példamutatásban.
Mérföldkövek:
Időintervallum: I. 2017.11.01-2018.04.30. Fejlesztési tervek; II. 2018.05.01-2018.10.31. Felkészülési szakasz – képzések, programkidolgozás; III. 2018.11.01-2019.06.30; IV. 2019.07.01–2020.10.31.