Ökoszemlélet

ÖKO-SZEMLÉLET

2021 – Örökös ökoiskola cím birtoklása

Iskolánk 2018. májusában adta be pályázatát az Ökoiskola cím megújításáért. A pályázat megírásakor a meglévő gyakorlatot kellett rögzíteni, további célokat, feladatokat kitűzni. 2018-2021-ig viselhettük a megújított címet, és újra pályáztunk, melynek eredményeként 2021-től Örökös Ökoiskola lettünk.

Magyar Innováció és Hatékonyság Nonprofit Kft. (MI6) által kiírt pályázat nyerteseiként részt veszünk a „virtuális erőmű” programban, az első lépést már sikeresen megtettük. 2021-ben pályázatot nyújtottunk be Energiatudatos Iskola és Energiahatékony Iskola címre egyaránt.

Kiemelt feladata iskolánknak a megfelelő élményekre és tapasztalatokra építő, azaz tevékenységorientált környezeti és fenntarthatóságra nevelés. Iskolánkban átgondoltan és intézményesítetten, rendszerszerűen foglalkozunk a környezettudatosság, a fenntartható fogyasztás és fejlődés pedagógiájának gyakorlati megvalósításával, a környezeti, és egészségneveléssel.

 

Rendszeresen működő öko-tevékenységeink: szelektív hulladékgyűjtés, tantermek szépítése, növények gondozása, a zöld sarok fenntartása, öko-faliújság megújítása. Alsó tagozaton az egész tanévet kitöltő Év környezetvédő osztálya címért rendszeres feladataik vannak a gyerekeknek.

Tavasszal és ősszel bejárják osztályaink kerékpárral a környéket, megfigyelve a természeti és épített környezet változásait, jellemzőit. Az állat-és növényvilág védelmét, ritka és védett fajok megismerését is szolgálják a tanulmányi kirándulások, ahol a természetes élőhelyükön ismerkedhetnek meg tanulóink velük.

 

Diákjaink közelről ismerik a megújuló energia lényegét: iskolánk napelemes rendszerrel felszerelt, a legközelebbi szélerőmű pedig Kulcsban található, mely gyakori célja a kerékpártúráknak.

Tavasszal létesítettünk egy gyógynövény-kertet, mely – a terület közterület jellegénél fogva  – nem tudott működőképes, folyamatos lenni. Ehelyett, mivel településünkön minden háznál található konyhakert, a szülők közreműködését vesszük igénybe a kültéri növénygondozás terén. A közvetlen tapasztalatszerzést kihelyezett környzeteismeret, természetismeret órák, valamint iskolába behozott terményfeldolgozás biztosítja. Ilyen pl. a szüret, vagy a Tök-nap, mely a népi hagyományok felelevenítésére is alkalmat ad.

Szeptember végén és áprilisban megszervezzük a papírgyűjtést, egész tanévben gyűlnek a műanyagkupakok, hogy a környezettudatosság mellett segítsenek valakinek. A Sulizsák programba néhány éve kapcsolódtunk, nagy sikerrel hasznosulnak újra a ruhaneműk. A háztartási olajgyűjtésre is vállalkoztunk, de az elhelyezés kockázatossága miatt végül arra jutottunk, hogy a tűzveszélyes anyag környezetre gyakorolt hatását inkább nem idézzük elő.

A testnevelés órákat lehetőség szerint a szabad levegőn tartjuk, tanulóink egészségét az iskolagyümölcs és iskolatejprogramon kívül számtalan sportolási alkalom szolgálja. A szomszédos épületben található tanuszoda heti 1 testnevelés órában biztosítja a vízbiztosság megszerzését, délután pedig szakköri, egyesületi keretek között van lehetőség úszni, vízilabdázni. A helyi KSE már kicsi korukban várja a leendő focistákat, iskolánkban torna, röplabda, atlétika, floorball edzésekre lehet járni, a délután pedig az Aerobic, Karate, kortárs tánc öröme lehet.

Minden tanévben fontos tevékenységek épülnek a következő világnapok köré:

Okt. 4. Állatok világnapja

Ápr. 22. A Föld napja

Máj. 10. Madarak és fák napja

 2018 óta részt veszünk a Fenntarthatósági témahéten, a Pontvelem programjait, lehetőségeit több osztályban alkalmazzák.

A Pontvelem programegyüttes átláthatóságát még nem érzékeljük, de már elkezdtük néhány elemét kipróbálni.

 

2021-ben csatlakoztunk a Happy-héthez, fotó és filmpályázatot a 3. a osztály nyújtott be.