Az informális és nem formális tanulási lehetőségek kialakítása
EFOP-3.3.7-17-2017-00007 azonosító számú projekt megvalósítása 2018-2019.
Pedagógiai célja:
· a gyermekek értelmi képességének fejlesztése,
· élményalapú tanulás megvalósítása,
· a szabadidő igényes, tartalmas eltöltése,
· hagyományápolás.
Tartalma:
Módszertani fejlesztés leírása, ezen belül az iskolán belüli informális tanulás olyan állandó tematikájának és tartalmainak kidolgozása, amely illeszkedik:
· a köznevelési intézmény pedagógiai,
· szocioökonómiai,
· kulturális adottságaihoz, lehetőségeihez és
· környezetéhez,
· és amely több éven át keretet biztosít a Nemzeti Alaptantervhez
· és a köznevelési intézmény pedagógiai programjához kapcsolódó, tanórán kívüli, élménypedagógiai módszerekkel támogatott, tanulási alkalmak lebonyolításához
Kapcsolódás az EFOP-3.3.7-17-2017-00007 azonosítószámú projekthez:
Pályázati felhívás pontja | Tartalma | Megvalósító intézmény | Felelős személy |
3.1.1. I.a 2 | a problémamegoldó gondolkodás és a kreatív készségek fejlesztése, pl „szabaduló szoba” logikai-, társas- és táblajáték tematikák elkészítése; | Dr. Fejérpataky László Általános Iskola | Szentgyörgyi Andrea |
3.1.1. I.a 4 | a lelki és fizikai egészség fejlesztése (mentálhigiénés és egészségmegőrző tematikák, művészetterápiás eszközök bevezetése konfliktuskezelés és személyiségfejlesztés támogatása céljából | Dr. Fejérpataky László Általános Iskola | Kaliczné Barta Györgyi |
Választott témakörökhöz rendelt tevékenységek
Megvalósítási ütemterv, mely módosult, ezért 2019. november végéig minden programot meg kellett valósítani.
A megvalósítandó informális tartalmak részletes leírása
Formális keretek felbontása, tágítása
Tantárgyi tartalmak feldolgozása élménypedagógiai eszközökkel
A bevezetése során bővíteni lehet mindazt, amit a kooperatív technikák alkalmazása során már alkalmaztunk, például a csoportalakítási technikákat. A csoportok azonban jó, ha gyakran újjáalakulnak, hogy mindig más és más partnerekkel valósuljon meg az együttműködés.
Informális közösségi programok
A projekt megvalósításának ideje a tantárgyakhoz köthető tanórai tartalmakon kívül számos közösségépítő tevékenységet kínál, melyek az élményalapú oktatás különböző színterei.
Havonta megvalósuló fedett és szabadtéri programok, tagozat és iskolaszintű témanapok és témahetek nyújtanak maradandó élményt a gyerekek számára.
Mi a jó ebben a gyerekeknek?
Az „Én-dimenzió”-ra pozitív hatást fejt ki, mert a reális önismereten alapuló önbizalom és önállóság, a kihívás élménye, az ésszerű kockázatvállalás képessége, a kitartás, kudarctűrés és a siker kezelésének képessége, az önmegvalósítás, a döntéshozatal és felelősségvállalás képessége, az önelfogadás, pozitív énkép fejlődik általa.
A „Társas-dimenzió”-ra jellemző lesz a hiteles és hatékony kommunikáció, együttműködési és konfliktuskezelési készség, konszenzuskeresés. Tolerancia, empátia, nyitottság, a másik értékeinek és különbözőségeinek elfogadása; szabály alkotás és elfogadás képessége, önkéntes, belátáson alapuló szabálykövetés, felelősségtudat.
A „Kognitív-dimenzió”-ban fejlődik a probléma-megoldó gondolkodás, döntési képesség; a véleményalkotás képessége, vitakészség; kreativitás, rugalmasság, ötletgazdagság; a fejlődés igénye, alkotókedv.
Az intézmény mit hasznosíthat ebből?
A tanórán kívüli és szabadidős tevékenységekben rejlő lehetőségek hatékonysága megnő, korábban ismert játékok, tevékenységek új tartalmakkal egészülnek ki, a feldolgozás újfajta módszereinek köszönhetően. Az újonnan tanult kommunikációs és problémamegoldó tevékenységek alkalmasak a gyerekek és az osztályközösségek fejlesztésére. A pedagógusok, a gyerekekkel foglalkozó elhivatott önkéntesek és szakemberek eszköztára frissül, motivációjuk nő, megerősítést kapnak nevelőmunkájuk eredményességét illetően. Fejleszti a résztvevő csoport szervezeti kultúráját, közös tevékenységen keresztül segíti a résztvevők csoportjának együttműködését, egyúttal hozzájárul a módszertani szemléletbeli megújuláshoz.
Az élménypedagógia alapjai
Az élménypedagógia a közvetlen élményt, tapasztalatot használja alapként a tanuláshoz. Olyan elmélet és gyakorlat, amely eltávolítja a tanulókat az iskolapadtól, kivezeti a tanulókat a való világba, hogy próbára tegyék értékeiket, tudásukat, meggyőződéseiket, interperszonális képességeiket és kreatív gondolkodásukat.
Az élménypedagógia lényege, hogy cselekvésre készteti a résztvevőket. Provokál. Olyan helyzetet teremt, melyben a csoport tagjai késztetést éreznek arra, hogy próbára tegyék tudásukat, képességeiket, kreativitásukat. Saját fizikai, pszichikai képességeikkel szembesít, és ami talán ennél is fontosabb: a személyes élményre koncentrál.
A játék mint rekreáció, az oktatás és a pedagógiai fejlesztés eszköze, a tapasztalati tanulás során. A végrehajtás után nagy gondot fordít az értékelésre, pozitív visszajelzések közvetítésére, a szituációban rejlő tanulságok levonására és a más területeken is alkalmazható készségek és képességek felismertetésére. A tevékenységek rendszere egy folyamatot alkot, amely lehetővé teszi, hogy mélyebbre jussunk pedagógiai céljaink elérésében, maximálisan kiaknázva a szituációban rejlő oktatási és fejlesztési lehetőségeket. A feldolgozás jellemzően csoportmunkában történik, amelyben a részvevők aktív részvétele szükséges.