Energiahatékony Iskola cím
2023-ban ismét elnyertük az Energiahatékony iskola címet, melyet a 2024. május 24-én megtartott ünnepélyes díjkiosztón vehettünk át. Fokozta örömünket, hogy alsó tagozatos kategóriában iskolánk tanulója, Császár Olívia a fenntarthatóságról szóló verseny nyertese lett, településünk önkormányzata pedig Energiatudatos Önkormányzat díjban részesült.
2022-re elnyert Energiahatékony címünk ünnepélyes átadására 2023. május 4-én került sor a Parlamentben. Szokoli Attiláné Réti Mária és Niku Vasziliszné vette át intézményünk képviseletében.
2021-ben ismét pályázatot nyújtottunk be, elnyertük az Energiahatékony iskola címet. A díjátadó gálára 2021. október 27-én került sor a Parlamentben.
2020-ban csatlakoztunk a Virtuális Erőmű programhoz, és elnyertük a címet.
Sajnos, a COVID-19 miatt elmaradt az ünnepélyes díjkiosztó, ezért postán kaptuk meg a tanúsítványt.
PROJEKTISMERTETŐ:
Pedagógiai programunkban meghatároztuk céljainkat és feladatainkat, melyeket a fenntarthatóság érdekében fontosnak tartunk.
„Kiemelt feladata iskolánknak a megfelelő élményekre és tapasztalatokra építő, azaz tevékenységorientált környezeti és fenntarthatóságra nevelés. Iskolánkban átgondoltan és
intézményesítetten, rendszerszerűen foglalkozunk a környezettudatosság, a fenntartható fogyasztás és fejlődés pedagógiájának gyakorlati megvalósításával, a környezeti, és egészségneveléssel.
Rendszeresen működő öko-tevékenységeink: szelektív hulladékgyűjtés, tantermek szépítése, növények gondozása, a zöld sarok fenntartása, öko-faliújság megújítása. Alsó tagozaton az egész tanévet kitöltő Év környezetvédő osztálya címért rendszeres feladataik vannak a gyerekeknek.
Tavasszal és ősszel bejárják osztályaink kerékpárral a környéket, megfigyelve a természeti és épített környezet változásait, jellemzőit. Az állat-és növényvilág védelmét, ritka és védett fajok megismerését is szolgálják a tanulmányi kirándulások, ahol a természetes élőhelyükön ismerkedhetnek meg tanulóink velük.
Diákjaink közelről ismerik a megújuló energia lényegét: iskolánk napelemes rendszerrel felszerelt, a legközelebbi szélerőmű pedig Kulcsban található, mely gyakori célja a kerékpártúráknak.
Szeptember végén és áprilisban megszervezzük a papírgyűjtést, egész tanévben gyűlnek a műanyagkupakok, hogy a környezettudatosság mellett segítsenek valakinek.
A testnevelés órákat lehetőség szerint a szabad levegőn tartjuk, tanulóink egészségét az iskolagyümölcs és iskolatej programon kívül számtalan sportolási alkalom szolgálja.”
Pedagógiai alapelveink :
„Fontosnak tartjuk, hogy a tanulókat a fenntartható fejlődés útján indítsuk el, és kialakítsuk bennük a felelősségérzetet környezetük iránt.”
AZ ISKOLA KÖRNYEZETNEVELÉSI ELVEI
A környezettudatosságra nevelés célja:
Legfontosabb és legsürgetőbb feladata a szemlélet és magatartásformálás, előtérbe helyezve azokat a súlyos problémákat, amelyeket éppen az emberi civilizáció idézett elő. Legfőbb cél a tanulók felelősségérzetét kialakítani a természettel szemben, valamint olyan felelős, döntésképes állampolgárok nevelése, akik döntéseik során össze tudják és akarják egyeztetni a civilizációs fejlődés és a bioszféra pillanatnyi és hosszú távú érdekeit.
A környezeti nevelés átfogó célja, hogy elősegítse a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének kialakulását annak érdekében, hogy a felnövekvő nemzedék képes legyen hozzájárulni a fenntartható fejlődéshez, környezettudatos polgárrá váljon és kialakuljon természettudományos szemlélete.
A KÖRNYEZETI NEVELÉS SZÍNTEREI ISKOLÁNKBAN
Hagyományos tanórai keretekben:
– Környezettudatos gondolkodásmód kialakítása, folyamatosan az adott tananyaghoz kapcsolódva.
– Tanórán az adott tananyaghoz kapcsolódóan a szélesebb látószög kialakítása érdekében az internet bevonása, interaktív tábla használata.
– Könyvtári kutatómunka.
– „Zöldsarok” megvalósítása, növénygondozás, környezettel kapcsolatos könyvek ajánlása.
– Szelektív hulladékgyűjtő szigetek kialakítása a tantermekben is.
Nem hagyományos tanórai keretben:
– erdei iskola- szaktábor – terepmunka
– tanulmányi séta
– osztályban növénygondozás
– múzeumpedagógiai foglalkozás
– állatkerti foglalkozás
– tanulmányi kirándulás
– iskolakert létesítése, gondozása
– Múzeumlátogatás (Természettudományi Múzeum; Planetárium; Csodák Palotája; Nemzeti Parkok; Vadaspark; Arborétum; Meteorológiai Állomás; Mezőgazdasági Múzeum)
– környezetvédelem jeles napjainak megünneplése: Madarak és fák, Föld, Víz,
Környezetvédelmi világnap, témanap, témahét, természetvédelmi terület felkeresése.
Jövőképünk:
– A testi-lelki egészség megőrzése.
– A természeti értékek megőrzése.
– A tanulók ismerjék meg szűkebb környezetüket.
– Legyenek a környezettudatos életvitel hiteles terjesztői.
– Erősítésre kerüljenek a tantárgyközi kapcsolatokat, hogy a tanulók egységben lássák az egy témához tartozó ismereteket.
– A pedagógusok, a felnőtt dolgozók és a szülők személyes példájukkal legyenek a környezettudatos életvitel hiteles szereplői.
– Az élő és élettelen környezet megismerése, összefüggések felfedezése.
– Közvetlen környezetünk megfigyelése, következtetések levonása, ok-okozati összefüggések megbeszélése.
– Energiatakarékosság az iskolában és otthon.
– Jövőképformáláshoz: elemgyűjtés, Sulizsák, papírgyűjtés.
– Hulladék újrahasznosítása – ismeretterjesztő filmek, internet adta lehetőségek kiaknázása.
– Kiemelt feladat a levegő, talaj, víz szennyezésének csökkentése, vegyszermentes gazdálkodással való megismertetés.
– Megújuló energiaforrások elterjedésének fontossága a környezetvédelem szempontjából.
– Az újrahasznosítás lehetőségének felismerése.
Módszerek:
A környezeti nevelés szempontjából is jelentősége van az élményalapú, tevékenységalapú módszerek minél sokoldalúbb alkalmazásának.
A módszerek kiválasztásánál figyelembe kell venni:
– személyes megtapasztaláson alapuljanak
– az életkori sajátosságokat
– minél több tanuló kerüljön bevonásra
– lehetőség szerint legyenek tevékenységek a természetben, a szabadban
– játékosság, élményközpontúság jellemezze
2021-ben elnyertük az ÖRÖKÖS ÖKOISKOLA címet, ennek szellemében kiemelten képviseljük:
– a fenntarthatóság törekvéseit
– a környezetbarát, egészséges életvitel értékeit
– szorgalmazzuk a természetjárást
– kapcsolatokra törekszünk a Tájvédelmi Körzetekkel
– civil szervezetekkel
– tanulmányi kirándulásokat szervezünk
– a növények rendszeres és szakszerű gondozását vállaljuk
– szelektíven gyűjtjük a hulladékot
– a különböző tantárgyak tananyagaiban a környezetvédelem, fenntarthatóság témájában kapcsolódási pontokat keresünk
– szerepet vállalunk a környezetbarát közlekedésben (aki teheti, kerékpárral járjon)
– a DÖK-ben környezetvédők csoportja szerveződését szorgalmazzuk, melynek célja tanárok irányításával kiemelt figyelmet fordítani az iskolai környezetvédelemre
– az iskola dekorációja, a faliújságok is tükrözik az ÖKOISKOLA gondolatait, a feladatok megvalósításait.