A tanév rendje

A 2025/2026-os tanév rendje:

 

Jogszabályi háttér: A belügyminiszter 27/2025. (VII. 24.) BM rendelete a 2025/2026. tanév rendjérőll

… „2. A tanév, a tanítási év

2. § (1) A nevelési-oktatási intézményekben a munkát a tanév, ezen belül a tanítási év keretei között kell megszervezni.

(…)

A 2025/2026-os tanév első tanítási napja szeptember 1. (hétfő), utolsó tanítási napja 2026. június 19. (péntek), összesen száznyolcvanegy tanítási nap.

    1. (1) A tanítási év első féléve 2026. január 23-ig tart. Az iskolák 2026. január 30-ig értesítik a tanulókat, kiskorú tanuló esetén a szülőket az első félévben elért tanulmányi eredményekről. 

3. Tanítási szünet a tanítási évben, a tanítás nélküli munkanapok

6. § A tanítási évben – a tanítási napokon felül – a nevelőtestület a tanév helyi rendjében meghatározott pedagógiai célra hat munkanapot tanítás nélküli munkanapként használhat fel, amelyből – egy tanítás nélküli munkanap programjáról – a nevelőtestület véleményének kikérésével – az iskolai diákönkormányzat jogosult dönteni, egy tanítás nélküli munkanap kizárólag pályaorientációs célra használható fel.

7. § (1) Az őszi szünet előtti utolsó tanítási nap 2025. október 22. (szerda), a szünet utáni első tanítási nap 2025. november 3. (hétfő).

(2) A téli szünet előtti utolsó tanítási nap 2025. december 19. (péntek), a szünet utáni első tanítási nap 2026. január 5. (hétfő).

(3) A tavaszi szünet előtti utolsó tanítási nap 2026. április 1. (szerda), a szünet utáni első tanítási nap 2026. április 13. (hétfő).

(4) Az iskola az (1)–(3) bekezdésben meghatározott szünetek mellett – a tanítási év kezdő és befejező napjának változatlanul hagyásával – más időpontban is adhat a tanulóknak szünetet, valamint a szünetek kezdő és befejező napját módosíthatja, ha – az Nkt. 30. § (2) és (3) bekezdésében meghatározottak megtartásával – heti pihenőnapon tartott tanítási nappal ehhez a szükséges feltételeket megteremti.

(…) 

(6) Az (1)–(5) bekezdésben szabályozott szünetek napjain, ha azok munkanapra esnek, az iskolák – szükség esetén – gondoskodnak a tanulók felügyeletéről. A felügyelet megszervezéséről több iskola közösen is gondoskodhat.
4. Az általános iskolai beiratkozás és a középfokú iskolai, a kollégiumi felvételi eljárás, valamint az Arany János Programokkal kapcsolatos feladatok lebonyolításának ütemezése
8. § Az Nkt. 50. § (7) bekezdése alapján az iskola első évfolyamára a tanköteles tanulókat 2026. április 23-24-én kell beíratni.
(…)
 

(…)

6. A témahetek és a témanap megszervezése

11. § (1) A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet (a továbbiakban: EMMI rendelet) 7. § (4) bekezdése szerinti projektoktatást lehetővé tevő témahetek és témanap időpontjai:

a) Magyar Diáksport Napja 2025. szeptember 26.,

b) „PÉNZ7” pénzügyi és vállalkozói témahét 2026. március 2–6. között,

c) Digitális Témahét 2026. március 23–27. között,

d) Fenntarthatósági Témahét 2026. április 20–24. között.

(2) A nevelési-oktatási intézmény a munkatervében meghatározott módon részt vehet a témahetekhez, témanaphoz kapcsolódó programokon, továbbá a tantervben előírt, az adott témával összefüggő tanítási órákat, valamint egyéb foglalkozásokat a témahét, témanap keretében megszervezheti.

7. Országos mérés, értékelés, szakmai ellenőrzés elrendelése

12. § (1) A tanév során az országos mérést az alábbi évfolyamokon és mérési területeken kell lebonyolítani:

a) 4. évfolyamon szövegértés és matematika egy mérési napon;

b) 5. évfolyamon szövegértés, matematika, digitális kultúra és történelem két mérési napon;

c) 6–11. évfolyamon szövegértés, matematika, digitális kultúra, történelem, természettudomány, idegen nyelv, célnyelv három mérési napon;

d) a szakgimnázium 9–11. évfolyamain a c) pont szerinti természettudományos mérést csak azokon az évfolyamokon kell lefolytatni, amelyeken a tanulók ezt a tantárgyat tanulják.

(2) Az idegen nyelvi mérést az angol vagy német nyelvet első idegen nyelvként tanulók körében, a célnyelvi mérést angol és német nyelvből kell lebonyolítani.

(3) Az iskolák az (1) bekezdésben meghatározott mérések előkészítéséhez 2026. március 13-ig a Hivatal informatikai rendszerében rögzítik a szükséges tanulói adatokat és mérési csoportokat.

(4) Azok az iskolák, amelyekben a matematika tantárgyat az adott nemzetiség nyelvén oktatják, a (3) bekezdésben szereplő adatszolgáltatás során egyénenként jelzik, hogy melyek azok a tanulók, akik számára a matematika mérőeszközt a Hivatal a nemzetiség nyelvén biztosítsa. Ezek a tanulók a matematika mérést a nemzetiség nyelvén teljesítik.

(5) Az (1) bekezdésben meghatározott méréseket az iskoláknak a Hivatal által meghatározott ütemezés szerint kell lebonyolítaniuk. A mérésekre 2026. március 23. és 2026. május 29. között kerül sor.

(6) A méréseket a Hivatal által elkészített – és informatikai rendszerének közvetítésével az iskolák, tanulók számára elérhetővé tett – digitális mérőeszközök alkalmazásával kell lebonyolítani.

(7) Az iskolák az (1) bekezdésben meghatározott mérések lezárásához kapcsolódó adatokat legkésőbb 2026. június 5-ig küldik meg.

(8) A Hivatal az (1) bekezdés c) pontja szerinti matematika, szövegértés, természettudomány és nyelvi mérések előzetes tanulói eredményeit 2026. június 12-ig küldi meg az iskoláknak.

(9) A nemzetközi mérési feladatokban az iskolák és tanulóik a Hivatal felkérése alapján vesznek részt.

(10) A tanuló eltérő ütemű fejlődéséből, fejlesztési szükségleteiből fakadó egyéni hátrányok csökkentése, továbbá az alapkészségek sikeres megalapozása és kibontakoztatása érdekében az általános iskolák 2025. október 10-ig felmérik azon első és második évfolyamos tanulóik körét, akiknél az óvodai jelzések vagy a tanév kezdete óta szerzett tapasztalatok alapján az alapkészségek fejlesztését hangsúlyosabban kell a későbbiekben támogatni, és ezért a pedagógus indokoltnak látja az azt elősegítő pedagógiai tevékenység megalapozásához a Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer alkalmazását. Az általános iskolák 2025. október 22-ig jelentik a Hivatalnak az érintett tanulók létszámát. Az e bekezdésben meghatározott vizsgálatokat az általános iskolák a kiválasztott tanulókkal 2025. december 5-ig elvégzik.

(11) Az első évfolyamos tanulók az országos mérés keretében a szövegértési képességeik felmérése érdekében 2026. május folyamán – a tanulmányi rendszer útján – diagnosztikus mérésben vesznek részt.

(12) Az általános iskolai feladatellátásban részt vevő nevelési-oktatási intézmények a nyolcadik évfolyamos tanulóik számára – a felnőttoktatásban tanulók kivételével – 2025. szeptember 17. és 2025. október 9. között megszervezik az Nkt. 80. § (1a) bekezdése alapján a pályaválasztást megalapozó kompetenciák vizsgálatát a Hivatal által elkészített – és informatikai rendszerének közvetítésével az iskolák számára elérhetővé tett – digitális mérő és támogató eszközökkel, a Hivatal által kiadott eljárásrend alkalmazásával. A vizsgálat lebonyolításához kapcsolódó adatokat az iskolák a Hivatal részére 2025. október 16-ig küldik meg.

(13) A 2025/2026. tanévben az Nkt. 80. § (9) bekezdése és a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény 35. § (5) bekezdése alapján, országos mérés, értékelés keretében a tanulók fizikai állapotának és edzettségének vizsgálatát az iskolák – az 1–4. évfolyamon, valamint a felnőttoktatásban tanulók kivételével – a nappali rendszerű iskolai oktatásban részt vevő tanulók esetében 2026. január 12. és 2026. május 6. között szervezik meg. A mérés eredményeit az érintett iskolák 2026. június 19-ig töltik fel a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt rendszerbe.

13. § (1) 2026. január 5. és 2026. április 30. között szakmai ellenőrzés keretében a Hivatal az általa kiválasztott óvodákban, az óvodai intézményi dokumentumokban, valamint a tanulmányi rendszerben megvizsgálja a gyermekek óvodai mulasztásának dokumentálását.

(2) Az (1) bekezdés szerinti ellenőrzésről készült jelentést a Hivatal 2026. augusztus 28-ig küldi meg a köznevelésért felelős miniszter részére.

8. Záró rendelkezések

14. § Ez a rendelet 2025. szeptember 1-jén lép hatályba.

Tanítás nélküli munkanapjaink: 

 

1. nap: Pályaorientációs nap 2025. október 14. kedd
2. nap: Hagyományőrző nap – téma később, 2025. december 14. vasárnap
3. nap: Szakmai nap – félévi értékelő munka, 2026. február 9. hétfő
4. nap: Tantestületi kirándulás – 2026. április 1. szerda
5. nap: DÖK nap 2026. május 29. péntek
6. nap: Sportnap– június 18. csütörtök

Áthelyezett munkanapok a tanévben:

október 24. péntek – ledolgozzuk
október 18. szombaton
december 24. szerda – ledolgozzuk
december 14-én, vasárnap
január 2. péntek – ledolgozzuk január 10-én, szombaton

Piros betűs ünnepek, munkaszüneti napok, amikor nincs tanítás: 

2019. október 23. szerda, az 1956-os forradalom évfordulója 
2019. november 1. Mindenszentek péntek (hosszú hétvége)
2019. december 25-26. kedd, szerda, csütörtök. péntek Karácsony

2020. január 1. – szerda – Újév
2020. március 15. – vasárnap – Nemzeti ünnep
2020. április 10. – péntek – Nagypéntek
2020. április 12. – vasárnap – Húsvét
2020. április 13. – hétfő – Húsvét hétfő
2020. május 1. – péntek – Munka ünnepe (hosszú hétvége)
2020. június 1. – hétfő – Pünkösd (hosszú hétvége)